Навчання через гру та творчість

Гра є набагато важливішою для дітей, ніж може припустити більшість батьків. Вона є ключем до процесу навчання. Педагоги і психологи всього світу солідарні в переконанні, що гра допомагає збагатити процес навчання і розвинути ключові пізнавальні навички у дитини. По суті, гра є першою роботою дитини. Якщо вона досягне успіху в ній, то їй буде легше перемагати і в інших починаннях в своєму житті.

Роль гри та творчості в сучасних умовах

Останнім часом роль гри та творчості в освітньому процесі істотно змінюється, причому не в кращий бік. Позитивні методи замінюються на малокорисні, а часом і шкідливі нововведення. Види ігор і дитячої творчості, при яких діти активно взаємодіють з однолітками, батьками та педагогами, поступаються різноманітним технологічним продуктам. Діти проводять все більше часу за різноманітними електронними пристроями (телевізором, комп'ютером, планшетом, смартфоном та іншими гаджетами).

Психологи відзначають, що іноді в дошкільних підготовчих групах надмірний акцент робиться на академізмі занять. У гонитві за навчальною успішністю зменшується час, що призначений ігровій та творчій діяльності дітей. В результаті вони недостатньо рухливі, мало взаємодіють один з одним, більш потерпають від стресових навчальних навантажень. Часом це погіршується дискомфортними побутовими умовами і відсутністю відповідної ігрової обстановки вдома або в дошкільних установах. Схожа проблема часто відзначається і в молодших класах школи: в деяких закладах навантаження буває надмірним, а ігровій компоненті приділяється недостатньо уваги.

Користь ігор та творчості для освітнього процесу

Гра корисна тим, що вона відкриває додаткові освітні можливості для дітей, підключає механізми навчання, розвиває їх у багатьох аспектах. Деякі батьки турбуються, коли дитина грає, вважають цей час змарнованим. Однак слід розуміти, що правильно організований ігровий та творчий процес може принести багато користі як для освіти, так і для загального розвитку дитини, включаючи фізичну підготовку. Наведемо деякі приклади того, чому дитина вчиться під час гри (дія — результат):

  • посмішка, інша міміка — встановлення психологічного контакту з оточуючими;
  • рухливі ігри з іншими дітьми, різноманітними предметами та іграшками — розвиток рухових навичок і поліпшення фізичної підготовки;
  • використання різних конструкторів — освоєння понять розмірів, ваги, симетрії, кількості і балансу, а також розвиток координаційних і маніпулятивних навичок;
  • постановка сценок — розвиток навичок допомоги собі та іншим, здатності взаємодіяти з оточуючими і будувати власний світ.

Виходить, що якщо ігри та творчість настільки важливі для освітнього процесу, то їх необхідно планувати на конкретний час кожного дня? Не зовсім. Можна, звичайно, намагатися прив'язати ігровий процес до певної години доби, але необхідно також враховувати наступні важливі моменти. У більшості випадків гра найбільш ефективна, коли вона:

  • спонтанна,
  • приємна,
  • не обмежена жорсткими термінами.

Організація процесу гри

При організації ігрового процесу батькам і вихователям слід враховувати важливі моменти, щоб забезпечити найбільшу користь від цього заняття для розвитку дитини:

  • Виділяйте на гру достатню кількість часу. Дітям потрібен певний обсяг часу, щоб освоїти гру, захопитися нею та отримати потрібне задоволення і навички від неї. Зазвичай вони засмучуються в тих випадках, коли гра раптово або передчасно закінчується.
  • Ігрова діяльність повинна бути різноманітною, щоб розвивалися різні види навичок дитини.
  • Добре, коли батьки, вихователі та педагоги беруть участь в грі разом з дітьми. У більшості випадків дітей цілком влаштовує гра самотужки або з однолітками, але іноді їх освітній досвід може виграти від коментарів та залучення дорослих.
  • У випадку, коли дитина запрошує вас до гри, краще скористатися цим запрошенням і взяти участь в процесі. Спільні ігри з дорослими допомагають дітям вдосконалюватися в певному навику, особливо у випадку зі співом, саморобками, груповими видами спорту та ін.
  • Допоможіть дитині правильно налаштуватися на позитивну ігрову взаємодію з іншими учасниками процесу. У разі виникнення непорозумінь між дітьми потрібно допомогти їм подолати це і зацікавити в продовженні гри.

Заняття музикою і танцями

Музика і танці є чудовим поєднанням гри і творчості для дітей, вони сприяють їхньому всебічному і гармонійному розвитку. Більшість дітей дуже любить заняття такого роду, оскільки вони дозволяють їм краще висловити свої почуття і проявити себе. При цьому важлива реакція дитини на музику. Корисно розпитати її, поцікавитися її почуттями й думками. Наведемо деякі позитивні сторони занять музикою і танцями для дітей:

  • поєднання світу руху і звуку з внутрішнім світом і почуттями дитини;
  • розвиток здатності аналізувати ритм, особливості різних звуків;
  • розширення уяви дитини;
  • фізичне зміцнення, розвиток навичок координації та балансу;
  • розвиток вербальних та аудіальних навичок;
  • поліпшення зорово-моторної координації;
  • розвиток пам'яті і здатності до римування.

У розділі нашого магазину "Музичні інструменти для дітей" можна підібрати для дитини інструмент на будь-який смак.

Заняття образотворчим мистецтвом

Можливо, ви не можете зрозуміти, що саме ваша дитина зобразила на якомусь своєму малюнку. Але вона сама із задоволенням і докладно розповість вам про це. Всі елементи її творіння щось означають для її внутрішнього світу. Займаючись малюнком і аплікацією, дитина покращує розвиток кистей рук. Це допоможе їй в подальшому в освоєнні чистописання та інших навичок.

Задоволення, яке дитина отримує в процесі своєї творчості, допомагає розвитку в неї почуття власної гідності. Творчість сприяє креативному самоствердженню дитини. Батькам важливо пам'ятати, що в заняттях образотворчим мистецтвом, як і в інших видах дитячої творчості, важливий не стільки результат, скільки сам процес. Поговоріть з дитиною про її почуття щодо процесу малювання і результату. Можна запитати не тільки про те, що зображене на малюнку, а й поцікавитися, чому дитина використовувала певні кольори, які почуття викликає у неї цей малюнок. Гарним доповненням до малювання є ліплення, аплікація та інші види дитячої творчості. Серед іншого, малювання сприяє розвитку:

  • креативності;
  • здатності навчитися читати і рахувати;
  • соціальних навичок;
  • емоційного самовираження;
  • зміцненню м'язів і зв'язок кистей та пальців;
  • творчого самоствердження.

У розділі нашого магазину "Товари для малювання" є широкий асортимент фарб, пензликів, олівців, фломастерів, альбомів для малювання, штампів і трафаретів, а також подарункових наборів.

Ігри на свіжому повітрі

Ігри на свіжому повітрі покращують фізичний стан дітей, знайомлять їх з навколишнім світом та сприяють розвитку у них комунікативних навичок. Ігри на свіжому повітрі допомагають дітям у розвитку:

  • балансу і координації;
  • сили всіх м'язових груп;
  • прихильності до здорового способу життя і спорту;
  • навичок соціальної взаємодії, особливо при грі в команді;
  • здатності орієнтування на місцевості.

Бажаєте підготуватися до веселих канікул? Завітайте до розділу "Спорт і відпочинок"!

Ігри з конструктором

Використання різних конструкторів в ігровій діяльності дозволяє дитині розвинути ряд навичок:

  • розуміння таких принципів, як гравітація, баланс, причини і наслідки та ін.;
  • засвоєння фізичних концепцій (симетрія, форма, геометрія);
  • зорово-моторна координація;
  • формування почуття компетенції і підвищення самооцінки;
  • розвиток здатності до концентрації, посидючості;
  • активація фантазії та абстрактного мислення;
  • комунікативні навички (у випадку з груповою грою);
  • здатність приймати рішення та виконувати їх (у випадку самостійної гри).

Постановка сценок та рольові ігри

Граючись самостійно, діти часто розігрують різні сценки з повсякденного життя (догляд за дитиною, похід по магазинах, приготування страв та ін.). За допомогою цього дитина вживається в ролі батьків, які вона спостерігає щодня. Сюжетна лінія таких мініатюрних постановок може бути досить складною, часто в них залучені кілька дітей. При цьому кожному з учасників виділяється певна роль, призначаються відповідні обов'язки. Це не така проста гра, як може здаватися спочатку.

Завдяки таким постановкам сценок і взаємодії один з одним діти вчаться наступному:

  • навчання ситуаціям з реального світу дорослих в створеному ними мініатюрному світі;
  • розуміння навколишнього світу і щоденної діяльності людей через програвання постановочних сцен;
  • розвиток концентрації і уваги;
  • навчання послідовним діям і вмінню висловлювати свої думки;
  • навички психологічної пластичності, здатність кооперуватися, співпрацювати і знаходити компроміси з іншими;
  • здатність співпереживати і співчувати, вникати в думки і почуття оточуючих;
  • абстрактне мислення;
  • здатність до самовираження;
  • вивчення мови в ході імпровізації в діалогах;
  • навички самоконтролю і стриманості;
  • навички вибору і прийняття рішення;
  • рухові здібності;
  • здатність фантазувати і осмислювати фантазії інших.

Мріяння дозволяє дітям проявити свої фантазії, які вони не можуть втілити в реальність. Розвиток уяви і здібностей до фантазування сприяє розвитку креативності у дітей.

При постановці сценок і рольових іграх важливим елементом є розвиток мовних навичок. В ході самостійних або організованих постановок діти вчаться говорити і слухати один одного. Це закладає основу для розвитку у них навичок читання і письма. В ході сюжетно-рольових ігор з використанням тематичних наборів діти експериментують з уже наявним словниковим запасом, шліфують і збагачують його, спілкуючись з іншими учасниками дійства. Вони вчаться застосовувати ті чи інші слова щодо певних життєвих ситуацій, які обігрують під час рольових ігор.

Введення ігрового компонента в освітній процес в початкових класах

Ігрова діяльність корисна не тільки за межами школи, але і в самому класі, якщо її правильно організувати. Гра, ініційована педагогом в класі, за своїм змістом дуже близька до так званої дослідницької форми навчання. Методики Монтессорі передбачають різноманітні ігрові форми навчання. При цьому вчителі ненав'язливо, в ігровій формі направляють дітей до досягнення певних цілей. В результаті школярі молодших класів набувають навичок критичного мислення, розвивають мовні здібності, розширюють свої знання і покращують соціальні та комунікативні навички.

Як правильно організувати навчання через гру та творчість

Мало знати про користь ігор та творчості для навчання і розвитку дітей, важливо вміти правильно підійти до їх організації та впровадження в повсякденне життя дитини. Для цього будуть корисні наступні прийоми:

  • Створіть безпечне і комфортне середовище для гри і творчості дітей. Особливо це стосується ігор на відкритому повітрі, де більше потенційно негативних факторів.
  • Допоможіть дітям сфокусуватися на грі, усуньте відволікаючі і дратівливі елементи з їхнього ігрового оточення.
  • Зробіть так, щоб ігрова обстановка була приваблива і комфортна для дітей, стимулювала їх до гри і засвоєння нової інформації.
  • Необхідно взаємодіяти з дітьми в процесі гри і творчої активності, якщо вони вас про це попросять, щоб підтримати їх починання.
  • У гру повинен бути включений елемент спонтанності і свободи дітей, в розумних межах це поліпшить процес.
  • В разі виникнення складних ситуацій чи конфліктів між учасниками гри необхідно сприяти їх вирішенню та відновленню ігрового процесу.
  • Урізноманітніть ігрову установку, використовуйте ігри як всередині приміщення, так і на свіжому повітрі, введіть в ігрове середовище різноманітні ігрові елементи (іграшки, предмети та ін.).
  • Допоможіть дітям створити атмосферу веселощів і радості, психологічно підтримайте їх в процесі гри.
  • У жодному разі не виявляйте зневагу щодо дій дітей, ставтеся до них з увагою, інтересом і доброзичливістю. За необхідності коментуйте і радьте, але не нав'язуйте свою думку і не будьте авторитарними і деспотичними.

Висновок

Різноманітні дослідження, проведені вітчизняними і зарубіжними психологами і педагогами, показують, що діти, які активно задіяні в ігровому процесі і різноманітних видах дитячої творчості, зазвичай є більш життєрадісними, товариськими і креативними. Вони мають багатший словниковий запас, краще взаємодіють з однолітками, дорослими і елементами навколишнього світу. Ігрова активність і дитяча творчість закладають фундамент для подальшого навчання, вони відкривають двері у світ нових творчих можливостей дитини.

Коментарі
Коментарів поки що немає
Написати коментар
Ім'я *
Email
Залиште коментар*

Якщо Вам потрібна допомога у виборі, телефонуйте: (044) 599-05-22